Společné vzdělávání
Od školního roku 2018/2019 již v naší škole neexistuje žádná třída zřízená pro žáky se SVP.
Důvodem ke zrušení poslední třídy pro žáky se SVP byl úbytek počtu žáků pod zákonem přípustnou hranici pro zřízení takové třídy. Tedy na konci školního roku 2017/2018 bylo nutné tuto třídu zrušit. Nyní již probíhá vzdělávání těchto žáků, pokud je to možné, pouze ve formě integrace do běžných tříd.
Od školního roku 2017/18 existovala již jen jedna třída zřízená pro žáky se SMP. Její výuka probíhala v budově Školní 254.
Školní rok 2015 - 2016
Ve speciálních třídách se v tomto školním roce vzdělává 17 žáků ve dvou třídách.
Ve třídě I.B se učí žáci s vývojovými poruchami učení a chování a žáci s lehkým mentálním postižením. Ve třídě II.B se vzdělávají žáci se středním a těžkým mentálním postižením.
Výuka probíhá ve třídách, kde jsou zároveň vyučováni žáci více postupných ročníků s ohledem na jejich věk a míru postižení. Učí se pomalejším tempem, speciální pedagog se věnuje každému žákovi individuálně. Při vyučování se uplatňují speciální formy práce přizpůsobené možnostem a schopnostem žáků. Režim dne je rozdělen na pravidelné střídání výuky, odpočinku a hry tak, aby vše odpovídalo možnostem a zatížení žáků. Ve speciální třídě působí dvě asistentky pedagoga.
Celková terapie žáků speciální třídy je zaměřena jak na škálu vývojovou a vzdělávací, tak na škálu chování:
má 7 funkčních oblastí:
1. Napodobování (motorická imitace, sociálně imitační hra, verbální imitace)
2. Vnímání (zrakové, sluchové, taktilní…)
3. Jemná motorika
4. Hrubá motorika
5. Koordinace oko – ruka (grafomotorika, umísťování geometrických tvarů, stavění věže…)
6. Poznávací schopnosti
7. Verbální schopnosti
má 4 položky:
1. Sociální chování a citová oblast
2. Hra a zájem o věci
3. Smyslové reakce
4. Řeč
Rekonstrukce třídy pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
V průběhu školního roku 2013-2014 byla na naší škole ve „Spojovací“ provedena rekonstrukce tříd pro žáky Základní školy speciální. V naší Základní škole speciální jsou vzděláváni žáci se středně mentálním postižením v kombinaci s autismem, tělesným postižením, se smyslovým postižením, poruchami chování, pozornosti a specifickými poruchami učení.
Obor základního vzdělávání ZÁKLADNÍ ŠKOLA SPECIÁLNÍ má v současné době naplněnost jedné třídy s osmi žáky, kdy třída zřízená pro tyto žáky má nejméně 4 a nejvíce 6 žáků. Výuka probíhá ve třídě, kde jsou zároveň vyučováni žáci více postupných ročníků s ohledem na jejich věk a míru postižení.
Základní škola speciální je desetiletá. Obor vzdělání Základní škola speciální umožňuje dosáhnout základy vzdělání.
Dále ve speciální třídě poskytujeme vzdělávání žáků s těžkým mentálním postižením a souběžným postižením více vadami. Pro vzdělávání těchto žáků je den rozdělen na pravidelné střídání výuky, odpočinku a hry, které odpovídá možnostem zatížení žáků. K tomuto účelu byla nově vybudovaná relaxační místnost vybavená kompenzačními a rehabilitačními pomůckami např. :
„HERNÍ SKŘÍŇ“ s demonstračními posuvnými panely vybavená didaktickými pomůckami na rozvoj rozumových, smyslových dovedností a jemné motoriky.
Bazén pro míčky – uvolnění svalstva celého těla
Žíněnka Thrown – na vyrovnávací a uvolňovací cvičení
Říční kameny we play – dráha pro motoriku
Mgr. Anna Horčičková, zástupkyně ředitelky školy