Původní telefonní číslo 354 596 587 již není (a nebude) funkční, využívejte druhý kontaktní telefon - 736 481 607.
PLÁN LOGOPEDICKÉ PREVENCE
V naší mateřské škole probíhá logopedická prevence denně a prolíná celým výchovně vzdělávacím procesem a všemi činnostmi během dne.
Cíle logopedické prevence:
· rozvoj komunikativních dovedností
· rozvíjení slovní zásoby
· zlepšování vyjadřovacích schopností
· obratnost mluvidel
· správná výslovnost a artikulace slov
Činnosti zaměřené na rozvoj řeči u dětí:
· oromotorika mluvidel
· artikulační cvičení
· dechová cvičení
· cvičení na rozvoj fonematického sluchu
· rytmizace slov, říkadel a rozpočítadel
· zpěv a rytmizace známých písniček, hry se zpěvem
· průpravná cvičení k artikulaci jednotlivých hlásek
· sluchové hry
· dramatizace pohádek-námětové hry “ na divadlo”
· hry se slovy
Denně – skupinová intervence, činnosti na rozvoj řeči, zápisy v třídní knize.
Týdně - Povídálek v každé třídě (1x) pod vedením logopedické asistentky.
Průběžně – individuální intervence na děti se špatnou výslovností, dle individuálních záznamů o rozvoji dítěte.
V rámci konzultačních hodin, informovat rodiče o úrovni řeči dítěte a o výslovnosti jednotlivých hlásek. V případě potřeby doporučit rodičům návštěvu logopeda nebo jiného odborníka.
NÁMĚTY NA PROCVIČOVÁNÍ MLUVIDEL
VÝRAZY OBLIČEJE – usmívat se, mračit se...
RTY
· stahování koutků rtů vpravo, vlevo,
· lehce od sebe sešpulené rty, rty do kroužku-posíláme pusu kamarádovi
· přibližování a oddalování rtů se zvukovým efektem-praská kaštan, hrachový lusk
· rty u sebe roztáhnout koutky – pusa klauna
· rty lehce od sebe vidíme zuby, které jsou postaveny kolmo na sebe roztáhnout koutky – úsměv
· rozkmitání rtů-frkání
· otevíráme a zavíráme rty (ptačí maminka krmí mláďata)
· rty u sebe sešpulíme do kroužku (vypouštíme bublinky)
· rozkmitání rtů-startujeme, zvuk auta
· rty lehce od sebe vidíme zuby, zuby jsou kolmo na sebe koutky, přitáhneme k sobě vysunout rty přímo vpřed-komínek od mašinky
· vtahování rtů dovnitř (ztratili jsme ústa, pusu)
· pískání špulení (meluzína),
DOLNÍ ČELIST
· při zavřených ústech vysunout čelist vpřed, vzad, doprava, doleva
· otvíráme ústa, jako bychom chtěli sníst třešničku x jablíčko
· procvičování čelistí pohyb otvírání a zavírání dvířka od pece
· napodobování žvýkání
· pozvolné a plynulé otevírání úst do maximálního rozevření a pozvolné a plynulé zavírání úst velká ryba otevírá a zavírá pusu
· vysunout čelist doprava x doleva (lodička se houpá)
JAZYK
· vyplazování jazyka v rychlejším tempu
· otevřená ústa-klapot koníčka
· vyplazování jazyka v rychlejším tempu (čert)
· ťukáme hrotem jazyka do každého zubu (počítáme zuby)
· pohyb jazyka po hrotech horních i dolních zubech, ostříme pilu zapřít hrot jazyka za horní a dolní řezáky
· celý jazyk k tvrdému patru (placka)
· vypláznout jazyk placatý (lopata)
· vsunout hrot jazyka mezi volně položené rty, lehce vysunout hrot jazyka a zpět do úst (pohyb pomalý a v malém rozsahu)
· mezi rty se vysune jen hrot jazyka, ne větší část-šnek vystrkuje růžky
TVÁŘE
· vtáhnout tváře do úst
· vtáhnout jednu tvář
· kreslit prstem po tváři
· nadmout tváře (sysel)
· nafukujeme tváře položíme si ruce na tváře nafukujeme balon, rukama plácneme propíchneme balonek
· tváře nafukujeme, přitom se smějeme nebo mračíme
NÁMĚTY NA DECHOVÁ CVIČENÍ
· foukáme do různých směrů nahoru x dolů, doleva x doprava, rovně
· foukni si na nos, do ofiny, na bradu
· pomalý nádech, dlouhý výdech (uspávání kamaráda PŠŠŠ PŠŠŠ)
· prohloubený nádech a výdech,dítě si samo počítá na prstech délku výdechu
· nádech nosem prudký výdech ústy foukáme do větrníků
· krátký nádech dlouhý výdech s artikulací hůůů, fůůů, fíí co vítr odnese
· nádech nosem přerušovaný výdech foukání do papírového proužku (žížala leze)
· nádech nosem výdech-foukáme do odkvetlé pampelišky
· krátký nádech, dlouhý výdech (foukáme si na studené ruce)
· nádech nosem foukáme jemně, silněji, nejsilněji (plamínek svíčky)
· dlouhý nádech, prudký výdech (odfoukni kuličku od malé x větší x největší)
· pomalý nádech a pomalý výdech foukáme do vločky
· hluboké dýchání (medvěd spí)
· pozvolný nádech x pozvolný výdech foukáme do peříčka
· bránice se dobře cvičí smíchem, motivace smějeme se od ucha k uchu jako klaun
· prodloužený nádech nosem, výdech ústy (foukání brčkem do kaňky)
· pomalý nádech, přerušovaný výdech (bum, bum)
· nádech nosem silný stejnosměrný výdech ústy nafukování balónků
· cvičení vdechových svalů (bránice) motivace: ťukáme prstem do dlaně jako ptáček na okně a důrazně šeptáme dvakrát opakovaně slabiku tukutuku
· výdech spojený s vyslovením jednoho slova motivace: sova houká (sevřeme ruku před ústa voláme hůůů)
· dlouhý nádech a výdech (probouzíme cvrčka)
· pomalý nádech, dlouhý výdech (odfukujeme stéblo trávy)
· nádech nosem prodloužený výdech foukání do proužku papíru silný vítr před bouřkou
· souvislý pomalý nádech a souvislý pomalý výdech (s artikulací f nebo š motivace vítr suší prádlo
· nádech nosem výdech s prodlouženým Ú (vlak jede tunelem, vjíždí do nádraží)
· dlouhý nádech a výdech (auto troubí túúú, túúú)
· vleže na zádech krčíme nohy nádech nosem, natahujeme nohy ššš výdech ústy (motivace vláček), kontrola nádechu do bříška ruce položené na břiše
NÁMĚTY NA SLUCHOVÁ CVIČENÍ
· procvičování směrovosti zvuků a tónů využití didaktických her např. Kubo kde jsi?
· u kterého ucha povídám (šeptám některá zvolená hláska, slabika, slovo)
· hra s krabičkou s různým obsahem děti odhadují sluchem
· rozeznávání barvy zvuků a tónů rozlišovat hudební nástroje, podle barvy tónů, ale důraz klademe na rozlišování hlasového zabarvení
· hra Ptáčku, jak zpíváš?
· rozlišování zvuků z přírody zpěv ptáků, bzukot včel
· rozeznávání zvuků jede auto, jede vlak, letí letadlo
· přiřazování zvuků k obrázkům
· rozlišování nižšího a vyššího tónu různých hudebních nástrojů
· zvuková pexesa
· určování pořadí různých melodií
· zapamatování si různého počtu melodií
· reprodukce rytmu – rytmus reprodukujeme tleskáním, podupáváním, hrou na tělo, užíváme i hudební nástroje
· reprodukce rytmu – reprodukce rytmu vnímaného dotekem (vyťukáváním na záda, do dlaně)
· slyšíš hlas, zvuk, využijeme hru Tichá pošta.
· něco udělej, když uslyšíš domluvené (např. dřepni si, přestaň se hýbat)
NÁMĚTY NA ROZVOJ FONEMATICKÉHO SLUCHU
· rytmizace písniček s využitím pohybu např. Čížečku, čížečku
· dáváme slova do skupin podle toho, kolik obsahují slabik.
· zobrazujeme počet slabik vedle slov (obrázků) tečkami.
· říkáme slovo po slabikách a dítě se snaží rozpoznat, o jaké slovo jde. Motivujeme hrou na tajnou řeč.
· dítě samo zkouší mluvit „tajnou řečí“ a vyslovuje slova po slabikách.
· vytleskáváme jednoduchá říkadla, básničky, písničky
· grafické znázornění krátké x dlouhé slabiky (podpora obrázků, zvonku, bzučáku)
· určovat poslední slabiku a hlásku (konec prvního slova je stejný jako začátek toho dalšího)
· poznej, co říkám slova vyslovujeme po jednotlivých hláskách k-o-z-a, r-u-k-a, d-e-n
· vybarvit obrázek, který při pojmenování začíná vybranou hláskou
Logopedická asistentka Vendula Švábová
Svátek má Radovan
Zítra má svátek Alice
Když v lednu včely vyletují, to nedobrý rok ohlašují.
Svatý Vigil z ledu mosty zřídil, a když nezřídil, to je břídil.