Menu

Původní telefonní číslo 354  596 587 již není (a nebude) funkční, využívejte druhý kontaktní telefon - 736 481 607.

Základní škola a mateřská škola Plesná
ZŠMŠ Plesná, p.o.

Logopedická prevence

PLÁN LOGOPEDICKÉ PREVENCE 

V naší mateřské škole probíhá logopedická prevence denně a prolíná celým výchovně vzdělávacím procesem a všemi činnostmi během dne.  

Cíle logopedické prevence: 

·        rozvoj komunikativních dovedností 

·        rozvíjení slovní zásoby 

·        zlepšování vyjadřovacích schopností 

·        obratnost mluvidel 

·        správná výslovnost a artikulace slov 

  Činnosti zaměřené na rozvoj řeči u dětí:  

·        oromotorika mluvidel 

·        artikulační cvičení 

·        dechová cvičení 

·        cvičení na rozvoj fonematického sluchu 

·        rytmizace slov, říkadel a rozpočítadel 

·        zpěv a rytmizace známých písniček, hry se zpěvem 

·        průpravná cvičení k artikulaci jednotlivých hlásek 

·        sluchové hry 

·        dramatizace pohádek-námětové hry “ na divadlo” 

·        hry se slovy 

Denně – skupinová intervence, činnosti na rozvoj řeči, zápisy v třídní knize. 

Týdně - Povídálek v každé třídě (1x) pod vedením logopedické asistentky. 

Průběžně – individuální intervence na děti se špatnou výslovností, dle individuálních záznamů o rozvoji dítěte.  

V rámci konzultačních hodin, informovat rodiče o úrovni řeči dítěte a o výslovnosti jednotlivých hlásek. V případě potřeby doporučit rodičům návštěvu logopeda nebo jiného odborníka.  

NÁMĚTY NA PROCVIČOVÁNÍ MLUVIDEL  

VÝRAZY OBLIČEJE – usmívat se, mračit se...  

RTY  

·        stahování koutků rtů vpravo, vlevo,  

·        lehce od sebe sešpulené rty, rty do kroužku-posíláme pusu kamarádovi 

·        přibližování a oddalování rtů se zvukovým efektem-praská kaštan, hrachový lusk 

·        rty u sebe roztáhnout koutky – pusa klauna 

·        rty lehce od sebe vidíme zuby, které jsou postaveny kolmo na sebe roztáhnout             koutky – úsměv 

·        rozkmitání rtů-frkání 

·        otevíráme a zavíráme rty (ptačí maminka krmí mláďata) 

·        rty u sebe sešpulíme do kroužku (vypouštíme bublinky) 

·        rozkmitání rtů-startujeme, zvuk auta 

·        rty lehce od sebe vidíme zuby, zuby jsou kolmo na sebe koutky, přitáhneme                   k sobě vysunout rty přímo vpřed-komínek od mašinky 

·        vtahování rtů dovnitř (ztratili jsme ústa, pusu)  

·        pískání špulení (meluzína), 

  DOLNÍ ČELIST  

·        při zavřených ústech vysunout čelist vpřed, vzad, doprava, doleva 

·        otvíráme ústa, jako bychom chtěli sníst třešničku x jablíčko 

·        procvičování čelistí pohyb otvírání a zavírání dvířka od pece 

·        napodobování žvýkání 

·        pozvolné a plynulé otevírání úst do maximálního rozevření a pozvolné a plynulé           zavírání úst velká ryba otevírá a zavírá pusu 

·        vysunout čelist doprava x doleva (lodička se houpá) 

  JAZYK  

·        vyplazování jazyka v rychlejším tempu 

·        otevřená ústa-klapot koníčka 

·        vyplazování jazyka v rychlejším tempu (čert)  

·        ťukáme hrotem jazyka do každého zubu (počítáme zuby)  

·        pohyb jazyka po hrotech horních i dolních zubech, ostříme pilu zapřít hrot                     jazyka za horní a dolní řezáky 

·        celý jazyk k tvrdému patru (placka) 

·        vypláznout jazyk placatý (lopata) 

·        vsunout hrot jazyka mezi volně položené rty, lehce vysunout hrot jazyka a zpět             do úst (pohyb pomalý a v malém rozsahu) 

·        mezi rty se vysune jen hrot jazyka, ne větší část-šnek vystrkuje růžky  

  TVÁŘE  

·        vtáhnout tváře do úst 

·        vtáhnout jednu tvář 

·        kreslit prstem po tváři 

·        nadmout tváře (sysel)  

·        nafukujeme tváře položíme si ruce na tváře nafukujeme balon, rukama                           plácneme propíchneme balonek  

·        tváře nafukujeme, přitom se smějeme nebo mračíme  

  NÁMĚTY NA DECHOVÁ CVIČENÍ  

·        foukáme do různých směrů nahoru x dolů, doleva x doprava, rovně 

·        foukni si na nos, do ofiny, na bradu  

·        pomalý nádech, dlouhý výdech (uspávání kamaráda PŠŠŠ PŠŠŠ)  

·        prohloubený nádech a výdech,dítě si samo počítá na prstech délku výdechu  

·        nádech nosem prudký výdech ústy foukáme do větrníků  

·        krátký nádech dlouhý výdech s artikulací hůůů, fůůů, fíí co vítr odnese  

·        nádech nosem přerušovaný výdech foukání do papírového proužku (žížala leze) 

·        nádech nosem výdech-foukáme do odkvetlé pampelišky  

·        krátký nádech, dlouhý výdech (foukáme si na studené ruce)  

·        nádech nosem foukáme jemně, silněji, nejsilněji (plamínek svíčky)  

·        dlouhý nádech, prudký výdech (odfoukni kuličku od malé x větší x největší)  

·        pomalý nádech a pomalý výdech foukáme do vločky  

·        hluboké dýchání (medvěd spí)  

·        pozvolný nádech x pozvolný výdech foukáme do peříčka  

·        bránice se dobře cvičí smíchem, motivace smějeme se od ucha k uchu jako                   klaun 

·         prodloužený nádech nosem, výdech ústy (foukání brčkem do kaňky)  

·        pomalý nádech, přerušovaný výdech (bum, bum)  

·        nádech nosem silný stejnosměrný výdech ústy nafukování balónků  

·        cvičení vdechových svalů (bránice) motivace: ťukáme prstem do dlaně jako                   ptáček na okně a důrazně šeptáme dvakrát opakovaně slabiku tukutuku  

·        výdech spojený s vyslovením jednoho slova motivace: sova houká (sevřeme                   ruku před ústa voláme hůůů)  

·        dlouhý nádech a výdech (probouzíme cvrčka)  

·        pomalý nádech, dlouhý výdech (odfukujeme stéblo trávy) 

·         nádech nosem prodloužený výdech foukání do proužku papíru silný vítr před                bouřkou 

·         souvislý pomalý nádech a souvislý pomalý výdech (s artikulací f nebo š                            motivace vítr suší prádlo  

·        nádech nosem výdech s prodlouženým Ú (vlak jede tunelem, vjíždí do nádraží) 

·        dlouhý nádech a výdech (auto troubí túúú, túúú) 

·         vleže na zádech krčíme nohy nádech nosem, natahujeme nohy ššš výdech ústy            (motivace vláček), kontrola nádechu do bříška ruce položené na břiše  

  NÁMĚTY NA SLUCHOVÁ CVIČENÍ  

  ·        procvičování směrovosti zvuků a tónů využití didaktických her např. Kubo kde               jsi?  

·        u kterého ucha povídám (šeptám některá zvolená hláska, slabika, slovo)  

·        hra s krabičkou s různým obsahem děti odhadují sluchem  

·        rozeznávání barvy zvuků a tónů rozlišovat hudební nástroje, podle barvy tónů,              ale důraz klademe na rozlišování hlasového zabarvení  

·        hra Ptáčku, jak zpíváš?  

·        rozlišování zvuků z přírody zpěv ptáků, bzukot včel 

·        rozeznávání zvuků jede auto, jede vlak, letí letadlo 

·        přiřazování zvuků k obrázkům 

·        rozlišování nižšího a vyššího tónu různých hudebních nástrojů 

·        zvuková pexesa 

·        určování pořadí různých melodií 

·        zapamatování si různého počtu melodií 

·        reprodukce rytmu – rytmus reprodukujeme tleskáním, podupáváním, hrou                   na tělo, užíváme i hudební nástroje 

·        reprodukce rytmu – reprodukce rytmu vnímaného dotekem (vyťukáváním                     na záda, do dlaně) 

·        slyšíš hlas, zvuk, využijeme hru Tichá pošta. 

·        něco udělej, když uslyšíš domluvené (např. dřepni si, přestaň se hýbat) 

NÁMĚTY NA ROZVOJ FONEMATICKÉHO SLUCHU  

·        rytmizace písniček s využitím pohybu např. Čížečku, čížečku  

·        dáváme slova do skupin podle toho, kolik obsahují slabik. 

·        zobrazujeme počet slabik vedle slov (obrázků) tečkami. 

·        říkáme slovo po slabikách a dítě se snaží rozpoznat, o jaké slovo jde. Motivujeme           hrou na tajnou řeč. 

·        dítě samo zkouší mluvit „tajnou řečí“ a vyslovuje slova po slabikách. 

·        vytleskáváme jednoduchá říkadla, básničky, písničky 

·        grafické znázornění krátké x dlouhé slabiky (podpora obrázků, zvonku,                             bzučáku)   

·        určovat poslední slabiku a hlásku (konec prvního slova je stejný jako začátek                 toho dalšího) 

·        poznej, co říkám slova vyslovujeme po jednotlivých hláskách k-o-z-a, r-u-k-a,                   d-e-n

·        vybarvit obrázek, který při pojmenování začíná vybranou hláskou 

Logopedická asistentka Vendula Švábová

  

Mateřská škola

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Překlad (translations)

Svátek

Svátek má Radovan

Zítra má svátek Alice

Pranostiky

Pranostika na akt. měsíc

Když v lednu včely vyletují, to nedobrý rok ohlašují.

Pranostika na akt. den

Svatý Vigil z ledu mosty zřídil, a když nezřídil, to je břídil.

Aktuální počasí

dnes, úterý 14. 1. 2025
jasno 1 °C -10 °C
jasno, jihozápadní vánek
vítrJZ, 1.29m/s
tlak1037hPa
vlhkost59%

Fotogalerie

Náhodná fotogalerie

nahoru