Vyhledávání

rozšířené vyhledávání ...

Univerzální překladač

Překlad (translations)

Czech English French German Italian Polish Russian Spanish

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Fotogalerie

Náhodný výběr z galerie

Náhodný výběr z galerie

Navigace

Odeslat stránku e-mailem

Obsah

Vítejte ve světě aktualit z našeho školního života :-)

Stránka

MEMENTO



23. 10. 2019 Zobrazit více

Slovo ředitele na úvod školního roku


1Začal nový školní rok…

Tak už to opět vypuklo! Nemohli jsme se dočkat! Paráda! 2Přece jen dovolená pro učitele a prázdniny pro žáky byly příliš dlouhé, ještě, že už můžeme do školy! Už se mi po učení stýskalo!

Omlouvám se za „trochu“ ironie v předchozím odstavci, nicméně podobné věci by zřejmě měly být výsledkem práce 3zaměstnanců školy, jak je nám často, a to od různých pisálků – všeználků, předhazováno, jak si často můžeme v tisku nebo na internetu přečíst. Vše je o kouzelném slůvku MOTIVACE (ve významu motivace žáků). 4Jenže já považuji motivaci za jakési vnitřní přesvědčení, postoj, který se v každém z nás vytvoří jako výsledek působení vnitřního i vnějšího prostředí. Tedy pokud se zaměří správným směrem – to, že je někdo motivován k tomu, aby rozbíjel věci, kradl nebo lhal, jsem v tuto chvíli opravdu nemyslel.

Ano, snažit se o pozitivní motivaci dětí a žáků lze různým způsobem (často odměnou – pochvalou, dobrotou, hezkou známkou, penězi,…), ale pouze to nestačí, rozhodně ne v životě. V životě také fungují další věci – slušnost, smysl pro povinnost, schopnost vyrovnat se s neúspěchem, poznání svých pozitivních a negativních stránek – a pro ty, kteří to chtějí v životě někam dotáhnout, třeba též píle a pracovitost.

5Opravdu si stále nedokáži představit, že žáci ve škole budou pouze chválení a sami budou natolik vyspělí, aby po správné snaze pedagogů o jejich motivaci pracovali naplno v každém předmětu. Tak to vždy bylo a bude. Těžko najdete žáka, který bude nadšeně chodit do školy osvícen štěstím, že dnes má češtinu, matiku, angličtinu, němčinu, tělocvik, zeměpis, přírodopis a ještě navíc chemii, hudebku, výtvarku,… No, možná někteří prvňáci přicházeli s takovým vědomím J. Realita je ale jiná. Málokdo jsme talent na vše a škola v nás rozvíjí to, co nás baví, ale ve škole i v životě musíme též dělat i věci, které nás nebaví. Ale i ty je důležité dělat, vypořádat se s nejrůznějšími úkoly. Proto dodnes fandím pojetí školy, ve které není jen zábava (navíc i to by časem pro žáky – zvláště puberťáky, byla nuda), ale jsou zde i povinnosti.

Navíc věčné diskuze o tom, zda známky ano či ne, nebo pouze známky hezké, motivační. Přece stačí, pokud se dítě snaží…. No, nestačí. Pokud paní uklízečka špatně uklidí, nestačí mi závěr, že se snažila dobře uklidit, důležitý je výsledek! Představte si zubního lékaře – zajímá Vás, zda se snažil, nebo v jakém stavu máte zuby (tedy výsledek)? Ano, pokud se někdo snaží, je to jistě jakási „polehčující okolnost“ v případě neúspěchu, i snahu lze ocenit, ale rozhodující je výsledek práce, výsledek učení.

Viděl jsem v očích řady dětí, že po prázdninách přicházely do školy rády, někteří žáci byli plni očekávání. Jaké jsou změny, co je nového, co mě čeká? Jak se měli kamarádi?

6Na všechny jejich otázky odpovědět nedovedu, ale jen pro všechny zvídavé, kteří dočetli až sem, přidávám některé informace. Nejvíce změn tentokrát probíhá v rámci vnějších vlivů na vzdělávací proces. Podařilo se zcela zrekonstruovat 5 odborných učeben, pro žáky s pohybovým handicapem postavit výtah, WC, podařilo se i postavit hygienickou kabinku pro dívky. Zároveň byl vybudován přímý vstup z „krčku“ na školní zahradu tak, aby paní učitelky a asistentky spolu s dětmi již nemusely obíhat kolem celé školy. Proběhla i celá řada drobnějších stavebních úprav a oprav – byla opravena chodba v krčku a k šatně pod tělocvičnou. Nyní čekáme na výsledky výběrového řízení, na jejichž konci budou vybrány firmy, které nám do nových učeben dodají nábytek a další vybavení (přístroje, mikroskopy, počítače, interaktivní tabule,…), které nám zcela přebudují konektivitu naší školy (chceme mít dostupnější, ale zároveň hlídatelný přístup k internetu, který bude eliminovat rizika spojená s jeho užíváním velkým množstvím uživatelů).

Na práci pedagogů s dětmi a žáky jsme se hodně zaměřili systémem nejrůznějších školení v minulém školním roce, kdy se každý pedagogický pracovník vzdělával jak individuálně, tak na společných akcích pro sborovnu. Také probíhaly vzdělávací akce, kam jsme kromě zkušených lektorů pozvali pedagogy z okolních škol a školek – především ze Skalné a Lubů, ale nechyběli ani účastníci z dalších míst (momentálně mě napadá třeba Hazlov). Posledně jmenované akce měly tu výhodu, že jsme poznali, jak dělají věci jinde, jak jinak se dají věci dělat.

To vše je hezké, snad i záslužné, ale samo o sobě by to nestačilo. Jsme rádi za podporu, za to, že své děti vychováváte, nastavujete jim mantinely, chválíte i trestáte. Bez spolupráce s rodiči, případně dalšími osobami zodpovědnými za výchovu, by naše snahy o výchovu a vzdělávání byly marné. Děkujeme za vaši snahu, opravdu si jí vážíme.

Přeji nám všem, aby tento začínající školní rok byl pro každého úspěšný, plný pozitivních novot, zdraví a štěstí. Školu nevnímejme pouze jako instituci, kde se žáci biflují nesmysly a dostávají špatné známky, ale i jako místo, kde žijí velkou část svého života – a jelikož je škola jeho součástí, rozhodně chceme, aby co nejvíc chvil, které zde prožijeme, bylo prostě fajn. Jsou zde přece též spolužáci, dospěláci, přestávky, školní výlety, nově získané poznatky a dovednosti, družina, prázdniny….

 

Mgr. Václav Polívka

ředitel ZŠMŠ Plesná, p. o.

 

 


10. 9. 2019 Zobrazit méně

Stránka